Krytyczne czynniki sukcesu - critical success factors
zasadnicze, przełomowe czynniki decydujące o wzroście, rozwoju, stagnacji lub upadłości przedsiębiorstwa. Czynniki te wskazują, w jakich sferach (zakresach) należy lokować centralne decyzje strategiczne firmy, aby zapewnić jej sukces w przyszłości. Takimi czynnikami mogą być przykładowo:
sytuacja w branży i na rynkach zbytu, rozwój technologii w danej branży.
potrzeby konsumentów (odbiorców) i wynikające z nich szanse produkcyjne;
pozycja rynkowa firmy, jej mocne strony i możliwości dywersyfikacji;
pozycja konkurencyjna w branży działania firmy;
nowe technologie, wysoka jakość i nowoczesność produkcji, w tym także substytutów;
sytuacja kosztowa i finansowa firmy;
wymogi ochrony środowiska i stworzone już warunki dla własnego ekorozwoju;
aktywność marketingowa spowodowana zagrożeniem utraty rynku przez ekspansję firm zagranicznych.
[J. Penc]
Zobacz również:
atuty przedsiębiorstwa
,
,
,
przykazania” sukcesu
|